Skip to main content

Transsibiriska Järnvägen Tsarens Guld

Res från Moskva till Beijing längs den Transsibiriska och Transmongoliska Järnvägen med ett tåg i absolut toppklass!

Upplev "Tsarens Guld", denna ryska legendariska motsvarighet till "Orientexpressen". Det perfekta valet för den som önskar en riktigt bekväm resa omgiven av härlig gammaldags komfort. Vackra kupéer, trevliga måltider och intressanta utflykter med höjdpunkter som Sibirien och Gobiöknen gör denna resa till ett oförglömligt äventyr. I stort sett alla måltider ingår i resans pris. All guidning sker på engelska och tåget gör stopp för utflykter i de mest intressanta städerna längs vägen. En skön kombination av äventyr och bekvämlighet är vad som bjuds ombord på detta privata tåg på världens längsta järnväg.

Dagsprogram

Dag 1. Moskva
Vid ankomsten till Moskvas flygplats möter vår representant och eskorterar er till hotellet för incheckning. Under turen "City of Lights" ser vi Moskva i kvällsbelysning, tar en promenad på Röda Torget och gör en kort tur med tunnelbanan för att se några av de berömda, rikt dekorerade stationerna. Middag på hotellet. Övernattning på InterContinental Tverskaya eller motsvarande. Dagens måltid: middag (M)


Dag 2. Moskva
Vad kan passa bättre än att inleda vår kontrastrika resa med ett besök i Rysslands huvudstad?! Moskva är en smältdegel av gammalt och ultra-modernt, grandios och mångfacetterad, vilande på hela det ryska rikets historia. Dagen börjar med en omfattande stadsrundtur och följs av ett besök innanför Kremls murar med de ståtliga medeltida katedralerna. Vi kan lova att alla förutfattade meningar om Moskva som grått och mörkt kommer på skam. Istället möts man av en i allra högsta grad levande stad, storslagen och chic på samma gång. Sent på eftermiddagen är det dags att gå ombord på tåget "Tsar´s Gold" där alla ses för ett välkomstmingel och presentation av tåget innan middagen serveras. Dagens måltider: frukost (F), lunch (L), middag (M)

Dag 3. Kazan.
På morgonen kommer vi fram till Kazan, huvudstad i delrepubliken Tatarstan. Kazan är en mycket gammal stad med en spännande blandning av islamsk och kristen kultur. På 900-talet var staden känd som Bulgar och här idkades handel med såväl öst som väst. Vikingarna omnämns i dokument härifrån redan år 921. På 1400-talet var staden huvudstad i det mongoliska Kazankhanatet men införlivades i Tsarryssland av Ivan den Förskräcklige 1552. Här väntar ett besök i Kazans Kreml som med sin strålande vy över floden Volga är upptaget på UNESCOs världsarvslista. Hör berättelserna om stadens brokiga historia och den turbulenta relationen mellan tatarerna, kosackerna och ryssarna. På kvällen fortsätter resan österut. Dagens måltider: F, L, M

Dag 4. Jekaterinburg
Njut av förmiddagen ombord och ta in den "transsibiriska känslan". Tåget tuffar fram genom det storslagna landskapet med skogar, sjöar och små byar. Vid lunchtid ankommer vi till Jekaterinburg - Uralbergens "huvudstad".
Jekaterinburg ligger på Uralbergets östsluttning, som bildar en naturlig gräns mellan Europa och Asien. Staden grundades år 1723 av Peter den Store och fick namnet efter kejsarinnan Katarina. Här bryts bl a guld och staden är ett av Rysslands mest betydelsefulla finansiella, industriella och kulturella centrum.

Dagens stadsrundtur ger en god bild av staden och här finner vi en plats som är oerhört betydelsefull i den ryska historien - Kyrkan på Blodet - byggd på den plats där tsar Nikolaj II och hans familj avrättades av bolsjevikerna 1918. Familjen har sedermera begravts i Peter-Paulkatedralen i S:t Petersburg sida vid sida med sina förfäder. Ombord igen fortsätter resan vidare över västra Sibiriens stäpp. Övernattning ombord på tåget. Dagens måltider: F, L, M

Dag 5. Novosibirsk
Ankomst till Novosibirsk - Sibiriens nya stad - belägen vid floden Ob och med sina 1,5 miljoner invånare Rysslands tredje största stad. Här välkomnas vi på tradtionellt ryskt sätt med bröd och salt. Under en kortare rundtur får vi en god bild av stadens utveckling från 1800-talet och framåt. I centrum finns ett antal mycket vackra kyrkor som "överlevt" den sovjetiska eran. Novosibirsk grundades på 1890-talet som centralort när man byggde den stora järnvägsbron över floden Ob, en förutsättning för att dra fram järnvägen i österled. Övernattning ombord på tåget. Dagens måltider: F, L, M

Dag 6. Genom Sibirien
Idag korsar järnvägen den mäktiga floden Jenisej och fortsätter resan fram genom det sibiriska landskapet. Tågets kockar får möjligheten att riktigt visa sina färdigheter med ryska specialiteter och delikatesser när det bjuds in till en kunglig måltid - "Tsar´s feast". En vodkaprovning tillsammans med härligt tilltugg blir en trevlig bekantskap med den ryska gästvänligheten samtidigt som timrade stugor, vita björkstammar och täta skogar bjuder på sköna vyer utanför tågfönstren.
Dagens måltider: F, L, M

Dag 7. Irkutsk
Med sitt fördelaktiga läge vid Angaraflodens strand är Irkutsk ett talande bevis för att Sibirien inte alls är bara kallt och kargt – i själva verket har Irkutsk fler soldagar per år än det sydliga Kaukasus. Denna gamla handelsstad är Sibiriens äldsta, uppbyggd där karavanvägarna från Kina till Mongoliet möttes. Den gamla ryska träarkitekturen med sirlig snickarglädje är ännu idag ett livfullt inslag i gatubilden och den uppsluppna livsstilen under tsartiden gav staden smeknamnet "Sibiriens Paris". Självfallet gör vi en stadsrundtur såväl med buss som till fots för att riktigt känna på den sibiriska atmosfären. Efter lunch väntar ett intressant besök i ett friluftsmuseum med fokus på livet och arbetet i Sibirien för länge sedan. Övernattning på Hotel Irkutsk eller motsvarande. Dagens måltider: F, L, M

Dag 8. Bajkalsjön
Idag går turen ut till Bajkalsjön och det får nog sägas vara höjdpunkten på besöket i Sibirien. Bajkal är jordens djupaste sötvattensjö, hela 1620 meter. Den är också den vattenrikaste med nära en femtedel av jordens sötvattenreserv. I sjön och dess omgivningar har mer än 1700 arter av flora och fauna observerats, varav drygt 1000 endast finns här.
Vi besöker den lilla fiskebyn Listvjanka där fisket en gång varit strålande men mattats av under senare år. Ändå vandrar man gärna bland fiskrökerierna, kikar in i den hemtrevliga kyrkan och njuter av naturen och den friska luften. En kort båttur tar oss till den lilla byn Port Baikal där vårt tåg väntar. I sakta mak går tåget längs den spektakulära "Circum Baikal Railway" mellan Port Baikal och Sludjanka. Sträckan trafikeras sedan många år tillbaka endast av enstaka lokala tåg och speciella tåg som vårt. Efter vägen görs stopp för fotografering och kanske är det någon som vågar sig på ett dopp? Vattnet blir aldrig varmare än 14 grader men å andra sidan sägs ett bad här garantera evig ungdom….Om vädret tillåter serveras kvällens middag i form av en festlig picknick vid sjöns strand. Övernattning på tåget.
Dagens måltider: F, L, M

Dag 9. Från Bajkalsjön via Ulan-Ude mot Mongoliet
Färden fortsätter längs den till synes ändlösa Bajkalsjön och vidare genom Selengadalen och över östra Sibiriens öde bergsstäpper.
Ulan-Ude är huvudstad i den autonoma republiken Burjatien sydöst om Bajkalsjön och här möts man av en brokig mix av kulturer och människor. Burjäterna är en etnisk grupp nära besläktad med mongolerna. Ulan-Ude är en knutpunkt mellan öst och väst och liksom Irkutsk har staden en fascinerande träbebyggelse vilket vi ser under vår rundtur.
När vi lämnar Ulan-Ude växlar vi från den Transsibiriska järnvägen över till den Transmongoliska diton för vidare resa mot Ulan Bator. På kvällen når vi den ryska gränsstationen Nausjki och den mongoliska gränsstationen Suchebaatar, där det blir passkontroll ombord på tåget. En enkel procedur där man lugnt sitter kvar i sin kupé. Övernattning ombord på tåget. F, L, M

Dag 10. Ulan Bator
Idag rekommenderar vi tidig uppstigning för att hinna njuta av det spektakulär mongoliska landskapet med små läger av färgglada jurtor och ensamma ryttare till häst. På morgonen kommer vi fram till Mongliets huvudstad Ulan Bator. På en platå i Centralasien, mellan Kina och Ryssland, ligger Mongoliet och tar upp en yta större än Storbritannien, Frankrike, Tyskland och Italien tillsammans. Här på de vida stäpperna lever nomadfolk i stort sett på samma sätt som under Djingis Khans tid på 1200-talet. Precis som nästan hälften av landets befolkning är huvudstaden Ulan Bator också något av en nomad; under de senaste 350 åren har staden bytt läge mer än tjugo gånger innan den till slut ”slagit rot” här, omringad av fyra heliga bergstoppar. Idag är Ulan Bator en livlig och mångfacetterad stad med en skön blandning av nomadtält och skyskrapor, hästskjutsar och lyxbilar, traditionsenligt klädda nomader och affärsmän- och kvinnor i Armanikostymer. På marknaderna finns möjlighet att handla såväl boskap som designerprylar.

Vår rundtur i staden bjuder bland annat på det stora buddistiska klostret Gandan med en 26 meter hög förgylld Buddhastaty. Vid Sukhbaatartorget, där Mongoliets frigörelse från Kina deklarerades 1921 ser vi det imponerande Djingis Khanmonumentet. Strax utanför staden besöker vi Buddhaparken, Zaisankullen med strålande vy över staden och Bogd Khans vinterpalats. Ölparker är populära i Ulan Bator och självklart besöker vi stadens bästa. På kvällen finns möjlighet att se en traditionell folkmusikföreställning med strupsång, musik, dans och vackra nationaldräkter (betalas på plats 15 euro). Övernattning på Hotel Ramada eller likvärdigt. Dagens måltider: F, L, M

Om intresse finns kan vi ordna med övernattning i jurta ute på stäppen. En fantastisk upplevelse och en dröm för naturälskare.

Dag 11. Ulan Bator - Terelj Nationalpark
Idag väntar en oförglömlig utflykt till nationalparken Terelj. Här i nationalparken ser vi den intressanta stenformationen Turtle Rock och får även möjlighet att bekanta oss med nomadfamilj för att lära mer om deras liv och traditioner till såväl vardags som fest. Lunch serveras ute på stäppen där djurlivet är rikt och det finns stora chanser att se varg kronhjort, murmeldjur och olika typer av vatten- och rovfåglar. Här bjuds vi på en Nadaam-show med traditionella grenar som brottning, bågskytte och ryttartävling.
Den som vill gör en vandring runt kullarna, tar en ridtur eller passar bara på att njuta av livet på campen och den omgivande naturen. På kvällen går vi ombord på tåget för fortsatt resa på ca 30 timmar mot slutdestinationen Beijing i Kina. Dagens måltider: F, L, M

Dag 12. Genom Gobiöknen
Vid lunchtid lämnar vi Mongoliet vid Zamyn-Uud och byter till vårt kinesiska tåg. Det ryska tåget kan inte fortsätta in i Kina på grund av den annorlunda spårbredden. Framför oss har vi ytterligare en dag att njuta av landskapet med berg, stäpp, skogar och den väldiga Gobiöknen. Övernattning ombord på tåget.
Det kinesiska tåget har inga vagnar som motsvarar kategorierna "Nostalgic Comfort" eller "Bolshoi". Dagens måltider: F, L, M

Dag 13. Ankomst till Beijing
Vi anländer till Beijing på morgonen och efter transfer och incheckning på hotell är resten av dagen till eget förfogande.
Övernattning på Hotel Capital eller motsvarande, 3 nätter. Dagens måltider: F, L, M

Dag 14. I Beijing
En spännande dag i Beijing där vi på förmiddagen bekantar oss med de flesta av stadens berömda sevärdheter som Himmelens Tempel med sin vackra park och det enorma torget Tian An Men, mer känt som Himmelska Fridens Torg. Vi ser också några av stadens moderna arkitektoniska skapelser t.ex. ett antal futuristiska skyskrapor och den olympiska parken med dess stadion "Fågelboet". På eftermiddagen väntar ett besök i världens största kejserliga palats - Den Förbjudna Staden - med en mångfald av salar och tempel. Härifrån styrdes riket fram till kejsardömets fall år 1911. Dagens måltider: F, L

Dag 15. Beijing - Kinesiska muren och Minggravarna
Frukost. Dagens heldagstur går till två av Kinas mest populära resmål, den mäktiga Kinesiska Muren samt till de berömda Minggravarna. Vi beöker Badalingdelen av kinesiska muren, som är en av de mest välbevarade delarena av den enorma konstruktionen. Vi får vara med om en resa över 2000 år tillbaka i tiden, då vi vandrar på historiens största byggnadsverk - Kinesiska muren, eller som kineserna själva säger - den långa muren. Det var Kinas förste kejsare som 200-talet f. Kr. beordrade hundratusentals män att sammanfoga små, befintliga murar till en jättelik försvarsanläggning. Med dagens teknik har man det senaste åren upptäckt nya, tidigare oräknade delar av muren, och man tror att den sammanlagda längden kan ha uppgått till över 800 mil. Kinesiska muren finns sedan länge med på UNESCO:s världsarvslista och 2007 blev den även utsedd till ett av världens sju nya underverk.
På väg mot muren gör vi ett stopp vid en pärlfabrik för att lära oss en del om Kinas berömda pärlodling och gör ett besök vid Minggravarna, världens bäst bevarade kejsargravar. Längs den 800 meter långa Andarnas väg promenerar vi fram till denna imponerande plats där 13 av Mingdynastins kejsare är begravda.

På kvällen väntar en festlig avskedsmiddag med "Pekinganka". Dagens måltider: F, L, M

Dag 16. Hemresa
Frukost. Transfer till flygplatsen för hemresa.

Resfakta

PRISER & AVRESOR

AVRESOR & PRIS

Reslängd: 16 dagar

Avresor 2018:


Moskva - Beijing:
5/5, 2/6, 28/6, 21/7, 16/8, 8/9
Resan går även i omvänd riktning.
Beijing - Moskva:
13/5, 10/6, 6/7, 29/7, 24/8, 16/9

Avresor 2019


Moskva - Beijing:
4/5, 1/6, 27/6, 20/7, 15/8, 7/9

Avresor 2020


Moskva - Beijing:
9/5, 6/6, 2/7, 25/7, 20/8, 12/9

Priser 2018

Kupé "Standard": 43 400 kr per person
Del i 4-bäddskupé; säljs endast för sällskap om tre eller fyra personer - se nedan "Boende ombord på tåget"
Tillägg om endast 3 personer reser tillsammans: 10 800 kr
Tillägg för enkelrum på hotellen: 6 300 kr

Kupé "Classic": 64 400 kr per person
Tillägg kupé & rum för eget bruk: 24 990 kr

Kupé "Superior": 67 770 kr per person
Tillägg kupé & rum för eget bruk: 27 800 kr

Kupé "Superior Plus": 71 970 kr per person
Tillägg kupé & rum för eget bruk: 27 800 kr

Kupé "Nostalgic Comfort": 90 300 kr per person
Tillägg kupé & rum för eget bruk: 45 450 kr

Kupé "Bolshoi": 119 900 kr per person
Tillägg kupé & rum för eget bruk: 64 850 kr

Kupé "Bolshoi Platinum": 141 250 kr per person
Tillägg kupé & rum för eget bruk: 75 250 kr

I resans pris ingår:

  • Inkvartering i vald kupé ombord på tåget "Tsar´s Gold" Moskva-Erlian
  • Inkvartering 2- eller 4-bäddskupé ombord på det kinesiska tåget Erlian-Beijing. (Det kinesiska tåget har inga vagnar/kupéer som motsvarar kategorierna "Nostalgic Comfort" och "Bolshoi / Bolshoi Platinum". Läs mer nedan)
  • Boende på utmärkta hotell 3 -5* i Moskva, Irkutsk, Ulan Bator och Beijing
  • Flera timmars resa längs Bajkalsjön på "Circum Baikal Railway" med fotostopp
  • Helpension fr o m middag dag 1 t o m frukost dag 16
  • Föreläsningar ombord på tåget på engelska
  • Utflykter inkl transfers och inträden enligt dagsprogram i Moskva, Kazan, Jekaterinburg, Novosibirsk, Irkutsk, Bajkalsjön, Ulan Ude, Ulan Bator, Beijing
  • Underhållning enligt program
  • Engelsktalande lokalguider
  • Engelsktalande reseledare under hela resan
  • Mineralvatten under utflykterna

Tillägg:

Visum: 3 550 kr - se nedan under rubriken "Visum"

Flyg: Flygresorna till Moskva resp från Beijing är ej inräknade i resans pris men vi hjälper dig förstås gärna att ordna flygresan till bästa möjliga pris. För att kunna delta i programmets samtliga arrangemang bör ankomsttider samt avgångstider hållas inom nedan angivna tidsramar:
Moskva: flygets ankomsttid mellan kl. 10.00 - 16:00, dag 1.
Peking: flygets avgångstid mellan kl. 10.00 - 14:00, dag 16

Dricks: Dricks till lokala guider, chaufförer m m. Räkna med en "dricksbudget" på EUR 200

Extra utflykter:
- Kvällsföreställning i Ulan Bator. dag 10, biljetter betalas på plats (pris ca 150 kr.)
- Möjlighet att övernatta i jurta i de Mongoliska alperna dag 10, tillägg 360 kr per person. Obs, bör beställas i förväg.


VISUM

För resa till Ryssland, Mongoliet och Kina krävs visum. Vi hjälper självfallet till att ordna visumen när du bokar en resa med oss. Vi förser dig med alla nödvändiga handlingar och informationer. Vi bör ha dessa handlingar minst 60 dagar före avresan. Passet i original måste bifogas eftersom visumen klistras in i passet. Observera att passet måste vara giltigt minst 6 månader efter hemkomst. Detaljerad information om visumhanteringen erhåller du med bokningsbekräftelsen.

Pris för turistvisum till Ryssland, Kina och Mongoliet för denna resa: 3.550 kr per person

Viktig information

Bokning, särskilda resevillkor och anmälningsavgift

Bokning av dessa resor måste göras senast 2 månader före avresa för att vi ska kunna garantera platstillgång. I samband med bokningen vill vi ha uppgifter om fullständigt namn med exakt stavning enligt passet, födelsedata, passnummer och nationalitet. Du finner våra Resevillkor för paketresor här: resevillkor-for-paketresor. Eftersom resorna med Tsar´s Gold säljs över hela världen finns det resevillkor som ej överensstämmer med våra reservillkor och dessa finner du här nedan.

Anmälningsavgift: 20% av resans pris eller som lägst 20 000 kr per person

Slutbetalning: Slutbetalningen skall vara Latitude Travel tillhanda senast 95 dagar före avresa.

Avbeställningskostnader:

  • Vid avboking tidigare än 95 dagar före avresedatum: Anmälningsavgiften
  • Vid avbokning 94 - 45 dagar före avresedatum: 45% av resans pris
  • Vid avbokning 44 - 15 dagar före avresedatum: 85% av resans pris
  • Vid avbokning 14 dagar före avresedatum eller senare: 100 % av resans pris

TÅGET

Boende ombord på tåget

Kupé ”Standard” - det mest ekonomiska alternativet

Denna kupé är på 3,3 kvm har två underbäddar och två överbäddar på vardera 68 x 187 cm. Mellan underbäddarna finns ett litet bord och på dagarna görs bäddarna om till soffor. Ett utmärkt val för familjer eller vänner som reser tillsammans och som söker ett prisvänligare alternativ. Luftkonditionering (centralstyrd). För bagaget finns ett utrymme under underbäddarna samt ovanför dörren. I varje ände av vagnen finns wc och tvättställ samt tvål (toaletten kan endast användas när tåget rör sig). Handdukar och sänglinne byts en gång. Vid avresan finns en vattenflaska per person i kupén, därefter kan man hämta både dricksvatten och hett vatten till och kaffe i korridoren. Varje Standardvagn har 9 kupéer och dessa kan endast bokas för tre eller fyra personer som reser tillsammans. Utrymme för vagnsteward, samovar. Eluttag, 220v växelström, för laddning av mobiltelefon, rakapparat och laptop finns tillgängligt i korridoren.

Kupé "Classic"

Denna kupé är på 3,3 kvm har två underbäddar på vardera 68 x 187 cm med ett litetbord emellan. För bagaget finns ett förvaringsutrymme under varje bädd samt i ett utrymme ovanför dörren. På dagarna görs bäddarna om till soffor. Luftkonditionering (centralstyrd). I varje ände av vagnen finns wc och tvättställ samt tvål (toaletten kan endast användas när tåget rör sig). Därutöver finns ett duschutrymme som delas av gäster från 2 - 4 vagnar. I duschutrymmet finns tvål, schamo och duschkräm. Handdukar och sänglinne byts en gång. Vid avresan finns en flaska vatten per person i kupén, därefter kan man hämta både dricksvatten och hett vatten till kaffe och te i korridoren. Varje Classicvagn har 9 kupéer och dessa kan bokas för dubbelt eller enkelt bruk. Utrymmen för vagnsteward, samovar. Eluttag, 220v växelström, för laddning av mobiltelefon, rakapparat, laptop finns tillgängligt i korridoren.

Kupé ”Superior” - för dem som söker god komfort och bekvämlighet

Dessa kupéer har samma mått som "Classic" men är nyrenoverade och inredda i en trevlig, nostalgisk stil. Varje kupé har två bäddar om vardera 68 x 185 cm bredvid varandra med ett litet bord emellan. På dagarna bäddas de om till soffor. Luftkonditionering (centralstyrd). I varje ände av vagnen finns wc och tvättställ samt tvål (toaletten kan alltid användas). Därutöver finns ett duschutrymme som delas av gäster från 1 - 3 vagnar. I duschutrymmet finns tvål, schampo och duschkräm. Handdukar och sänglinne byts en gång. Vid avresa finns en flaska vatten per person i kupén, därefter kan man hämta både dricksvatten och hett vatten till kaffe och te i korridoren. Varje Superiorvagn har totalt 9 kupéer, utrymmen för vagnsteward, samovar. Eluttag, 220v växelström, för laddning av mobiltelefon, rakapparat, laptop finns tillgängligt i korridoren.

Kupé "Superior Plus"


Dessa kupéer är i stort sett identiska med "Superior". Varje kupé har två bäddar om vardera 68 x 185 cm bredvid varandra med ett litet bord emellan. På dagarna bäddas de om till soffor. Luftkonditionering (centralstyrd). I varje ände av vagnen finns wc och tvättställ samt tvål (toaletten kan alltid användas). Därutöver finns ett duschutrymme som delas av gästerna i samma vagn. I duschutrymmet finns tvål, schampo och duschkräm. Handdukar och sänglinne byts en gång. Vid avresa finns en flaska vatten per person i kupén, därefter kan man hämta både dricksvatten och hett vatten till kaffe och te i korridoren. Varje Superior Plusvagn har totalt 8 kupéer, utrymmen för vagnsteward, samovar. Eluttag, 220v växelström, för laddning av mobiltelefon, rakapparat, laptop finns i kupén.

Kupé "Nostalgic Comfort" - för dem som vill resa med stil


Kupéerna i denna kategori är nyrenoverade i en elegant stil värdig en tsar. En underbädd samt en överbädd om vardera 80x185 cm samt en fåtölj och bord. på dagarna görs underbädden om till soffa. Luftkonditionering (individuell) och eluttag, 220v växelström, (för laddning av rakapparat, mobil, laptop). Två kupéer delar på ett utrymme med tvättställ och dusch (utrymme med duschdraperi). Utöver detta finns det tvättställ och wc i varje ände av vagnen (toaletten kan alltid användas). Badrock och tofflor finns i kupén. Vid avresa finns en flaska vatten per person i kupén, därefter kan man hämta både dricksvatten och hett vatten till kaffe och te i korridoren. Handdukar och sänglinne byts en gång. Varje Nostalgic Comfort-vagn har totalt 8 kupéer, utrymmen för vagnsteward, samovar.

Kupé "Bolshoi" - elegant och privat

Bolshoi är det ryska ordet för stor och kupéerna i denna kategori är verkligen rymliga, 5,57 m2. Med en stilfull inredning är detta det perfekta sättet att resa både bekvämt och privat. Här finns en överbädd (80 x 174 cm) och en underbädd (110 x 184 cm), fåtölj, bord och en liten garderob. Lufkonditionering (individuell) och eluttag, 220v växelström (för laddning av rakapparat, mobil, laptop). Privat duschrum med tvättställ, dusch (utrymme med duschdraperi) och wc (toaletten kan alltid användas). Tvål, schmpo och duschkräm. Badrock och tofflor. Handdukar och sänglinne byts tre gånger. Varje Bolshoivagn har totalt sex kupéer, utrymme för vagnsteward, samovar. Gästerna i "Bolshoi" får en flaska buteljerat vatten per person och dag i kupén. För gästerna i "Bolshoi" och "Bolshoi Platinum" serveras måltiderna i en separat restaurangvagn och erbjuds där två olika varmrätter att välja mellan till lunch och middag ombord samt kan välja en drink eller alkoholfritt alternativ till varje måltid ombord.

Kupé "Bolshoi Platinum - för den som söker det allra bästa

Kupéerna i denna kategori är trivsamma och än mer rymliga, hela 7,15 m2. Här finns en underbädd (120 x 184 cm) och en överbädd (82 x 174 cm), fåtölj, bord och två garderober. Luftkonditionering (individuell), eluttag, 220v växelström (för laddning av rakapparat, mobil, laptop). Privat duschrum med tvättställ, duschkabin och wc. Tvål, schampo och duschkräm. Badrock och tofflor. Handdukar och sänglinne byts tre gånger. Dessa vagnar som erbjuder Transsibiriska järnvägens absolut bästa komfort har endast 5 kupéer vardera. Gästerna i "Bolshoi Platinum" får en flaska buteljerat vatten per person och dag i kupén. För gästerna i "Bolshoi" och "Bolshoi Platinum" serveras måltiderna i en separat restaurangvagn och erbjuds där två olika varmrätter att välja på till lunch och middag ombord samt kan välja en drink eller alkoholfritt alternativ till varje måltid ombord.

Restaurangvagnar

Det finns 2-3 restaurangvagnar på tåget där helpensionen i form av frukost, lunch och middag serveras. Till lunch och middag serveras 3-rätters menyer. Menyerna har nationell prägel d v s det ryska köket är dominerande i Ryssland och Mongoliet medan det kinesiska följaktligen dominerar i Kina. Under utflykterna i de olika städerna intas lunchen på utvalda lokala restauranger.

Bar och drinkar

Drycker serveras i restaurangvagnen och kan även köpas hos respektive vagnsteward.

Föredrag och informationsstunder

I restaurangvagnarna bjuds du in till att lyssna till föredrag om historia, geografi, ekonomi och vardagsliv med anknytning till de olika regioner som besöks. Här visas filmer om Ryssland, Mongoliet och Kina, här kan man samtala med guiderna och kanske vara med i en liten kurs i ryska.

Ombord på det kinesiska tåget

Resan med det kinesiska tåget mellan Erlian till Beijing tar knappt ett dygn (16 timmar). Du sover på tåget en natt. I resans pris ingår inkvartering i 2- eller 4-bäddskupé under denna resa. Har du bokat en kupé i kategorin Standard bor du även på detta tåg i en 4-bäddskupé. Har du bokat in en högre kategori i 2-bäddskupé är du garanterad en 2-bäddskupé även på det kinesiska tåget. Det kinesiska tåget har dock inga vagnar/kupéer som motsvarar kategorierna "Nostalgic Comfort" och "Bolshoi / Bolshoi Platinum". Man har under denna resa delad wc och handfat. Duschmöjligheter saknas. Tågen är chartrade av den kinesiska regeringen och vanligtsvis används tågen för tjänstemän. De håller en god standard.

HOTELL

Under denna resa bor vi på 3 - 5 * hotell i Moskva, Irkutsk, Ulan Bator och Beijing. Nedan presenterade hotell kan komma att ändras fram till avresa.

Moscow

InterContinental Tverskaya/ Radisson Royal Ukraina eller liknande
1 natt

Irkutsk

Hotel Irkutsk, eller liknande
1 natt

Ulan Bato

Ramada Hotel, eller liknande
1 natt

Beijing

Capital Hotel, eller liknande
3 nätter

Avbeställningsskydd och reseförsäkring

Vi vill understryka nyttan av att ha en bra avbeställningsförsäkring, om man t ex drabbas av sjukdom alldeles före avresan. Latitude Travel samarbetar med försäkringsbolaget ERV och deras rese- och avbeställningsförsäkringar kan du boka genom oss. Kontrollera även ditt reseförsäkringsskydd; de flesta har ett reseskydd i hemförsäkringen alternativt knutet till ett betal- eller kreditkort. Kontrollera att försäkringen omfattar hemtransport om olyckan skulle vara framme. Vi ger gärna råd och säljer såväl fullständiga försäkringar som tilläggsförsäkringar. Om du inte bestämde dig för att teckna ett avbeställningsskydd i samband med bokningen kan du du göra det, dock senast samma dag som du betalar anmälningsavgiften. Premien för avbeställningsskyddet är 6% av resans totala pris eller det belopp du väljer att försäkra. Villkoren för avbeställningsförsäkringen är fastställda av försäkringsbolaget och finns att beställa genom oss. Du kan läsa mer och boka försäkringar genom att klicka på länken nedan:

» Information om avbeställningsförsäkring

Övrig information

  • Max storlek på grupp: 26 personer
  • Läkare ombord från Moskva till kinesiska gränsen.
  • Duschmöjligheter finns ombord
  • Hjälp med bagage finns vid samtliga tågstationer
  • För gäster som reser i tågkupé Bolshoi eller Bolshoi Premium ingår ett basutbud av måltidsdrycker.

Avgångar & priser

AvresaAvreseortDestinationLediga platserFrån pris
4/5Transsibiriska Järnvägen Tsarens Guld, 4-19 maj 2019Mer än 869 740:-Boka
AvresaAvreseortDestinationLediga platserFrån pris
1/6Transsibiriska Järnvägen Tsarens Guld, 1-16 juni 2019Mer än 871 720:-Boka
AvresaAvreseortDestinationLediga platserFrån pris
27/6Transsibiriska Järnvägen Tsarens Guld, 27 juni-12 juli 2019Mer än 871 720:-Boka
AvresaAvreseortDestinationLediga platserFrån pris
20/7Transsibiriska Järnvägen Tsarens Guld, 20 juli-4 augusti 2019Mer än 871 720:-Boka
AvresaAvreseortDestinationLediga platserFrån pris
15/8Transsibiriska Järnvägen Tsarens Guld, 15-30 augusti 2019Mer än 871 720:-Boka
AvresaAvreseortDestinationLediga platserFrån pris
12/9Transsibiriska Järnvägen Tsarens Guld, 7-22 september 2019Mer än 871 720:-Boka

Resans höjdpunkter

Fördelar med privat tåg

  • Moskva - Europas snabbast växande metropol
  • Kreml - maktens centrum i Ryssland
  • Kazan - tatarernas huvudstad
  • Sibirien - enormt stort och vackert
  • Bajkalsjön - världens största sötvattenreserv
  • Mongoliska stäppen, jurtor och hästar
  • Gobiöknen
  • Kinesiska Muren och Beijing
  • Vodkaprovning med ryska delikatesser
  • Konserter, folkdans och bågskytte
  • Flera olika typer av kupéer att välja på
  • Vissa kupéer har privat dusch/WC
  • Vissa vagnar är nya eller helrenoverade
  • 2-3 restaurangvagnar
  • Helpension
  • Föreläsningar om regionernas folk och kultur
  • Dagliga utflykter
  • Stil, säkerhet och komfort
  • Hög service
  • Kunniga reseledare och guider

Här nedan följer ett kortfattat dagsprogram.



Dag 1. Moskva
Transfer från Moskvas flygplats till fyrstjärnigt hotell där vi tar in för en natt. Middag på hotellet. Kvällstur i Moskva "City of lights".

Dag 2. Moskva
Vi gör en omfattande stadsrundtur, promenerar på Röda Torget och gör ett besök innanför Kremls murar. På eftermiddagen avresa med tåget "Tsar´s Gold". Välkomstmiddag ombord.

Dag 3. Kazan.
Dagen ägnas åt ett intressant besök i Kazan, Tatarstans huvudstad, vid floden Volga.

Dag 4. Jekaterinburg
Njut av den "transsibiriska känslan" ombord på tåget tills vi anländer till Jekaterinburg, Uralbergens "huvudstad". Rundtur i staden som är så starkt förknippad med den sista tsarfamiljens tragiska öde.


Dag 5. Novosibirsk
På traditionellt sätt välkomnas vi med bröd och salt vid ankomsten till Novosibirsk, Sibiriens "nya" stad, belägen vid floden Ob.

Dag 6. Genom Sibirien
En heldag på tåget genom det mäktiga sibiriska landskapet. Dagen kryddas av vodkaprovning och en "kunglig" måltid med ryska delikatesser.

Dag 7. Irkutsk
För en dag och natt går vi av tåget och ägnar oss åt Irkutsk, Sibiriens gamla handelsstad, uppbyggd där karavanvägarna från Kina och Mongoliet möttes. Övernattning på hotell.

Dag 8. Bajkalsjön
Höjdpunkten på besöket i Sibirien! Vi besöker den lilla fiskebyn Listvjanka. En kort båttur tar oss till den lilla byn Port Baikal där "Tsar´s Gold" väntar.Tur på den spektakulära "Circum Baikal Railway" mellan Port Baikal och Sludjanka. Middag i form av härlig picknick vid sjöns strand.

Dag 9. Från Bajkalsjön via Ulan-Ude mot Mongoliet
Fortsatt resa längs Bajkalsjön, genom Selengadalen och över östra Sibiriens bergstäpper. Besök i Ulan Ude, den autonoma republiken Burjätiens huvudstad, med skön mix av kulturer och människor.


Dag 10. Ulan Bator
Under tidiga morgontimmar upplever vi det spektakulära mongoliska landskapet innan vi når huvudstaden Ulan Bator. Här ser vi det stora buddisktiska klostret Gandan med en 26 meter hög förgylld Buddhastaty och det impornerande Djings Khanmonumentet. Strax utanför staden besöker vi Buddhaparken, Zaisankullen och Bogd Kahns vinterpalats. På kvällen väntar ölpark och festlig middag med traditionell dans och musik. Övernattning på hotell.

Dag 11. Ulan Bator - Terelj Nationalpark
Utflykt till nationalparken Terelj med stenformationen Turtle Rock och möte med nomadfamilj. Lunch serveras ute på stäppen där djurlivet är rikt. Här bjuds vi på en Nadaam-show med traditionella grenar som brottning, bågskytte och ryttartävling. Den som vill gör en vandring runt kullarna, tar en ridtur eller passar bara på att njuta av livet på campen och den omgivande naturen. På kvällen går vi ombord på tåget för fortsatt resa mot Beijing.

Dag 12. Genom Gobiöknen
Idag reser vi genom den stora och mäktiga Gobiöknen. Vid den kinesiska gränsen byter vi tåg eftersom det ryska tåget inte kan fortsätta in i Kina på grund av den annorlunda spårbredden.

Dag 13. Ankomst till Beijing
Ankomst till Beijing på morgonen. Efter transfer och incheckning på hotellet är resten av dagen till eget förfogande.

Dag 14. I Beijing
En spännande dag väntar i Beijing med besök bl. a på Himmelska Fridens Torg och Förbjudna Staden.

Dag 15. Kinesiska muren och Minggravarna
Dagens utflykt går till den mäktiga Kinesiska Muren och Minggravarna med Andarnas väg. På kvällen väntar en festlig avskedsmiddag med "Pekinganka".

Dag 16. Hemresa
Frukost. Transfer till flygplatsen för hemresa.

    Hotell

    Hotell och tågkupé Transsibiriska järnvägen
    Del i dubbelrum inkl frukost på 3- & 4-stjärniga hotell enligt program ingår i grundpriset på resorna med Transsibiriska järnvägen. Kontakta oss för mer information om hotellen för en specifik avgång...